Sen vähän, mitä itse olen tuossa Hämeenpuistossa tapahtumissa käynyt, se tuntuu ylipäätään aika hankalalta paikalta - esimerkiksi vappuna pienellä alueella oli valtava väentungos, koska se keskikäytävä nyt oikeasti on aika kapea, kun siihen reunoille isketään vähänkin kojuja.

Jännä juttu kyllä, että tapahtuma-alue ja ajokielto eivät ylety Hämeenpuiston ajoradoille.

... joilla muuten saa pyöräillä.

Show thread

palvelee silleen kivasti, että päättivät laittaa pysyvät (toki normaalisti peitetyt) ajokieltomerkit pyöräilyn pääreitille.

Ymmärrän, että tapahtuma-alueella ei haluta ajettavan, mutta ehkä tätä asiaa pitäisi miettiä joltain muulta kantilta kuin lisäämällä ajokieltoja.

Kiertoreitti haiskahtaa siltä, että jatkossa ajetaan jalkakäytävillä - tosin yleinen elämänkokemus kertoo, että kiertoreitille ei Hämeenpuistosta edes ohjata.

aamulehti.fi/moro/art-20000088

Tänään tilille kertyi viisi matkaa, kun kävin Keskiössä kääntymässä kahdella pyörällä. Nämä kaupunkifillarit ovat toimiessaan käteviä, mutta pahasti takkuileva lukkojärjestelmä saattaa kyllä sapettaa malttamattomampaa turistia.

Show thread

Meinasinpa päätyä nokkakolariin. En tiedä, mitä vastaantuleva audisti teki, mutta sylissä oli jotain niin mielenkiintoista, että sälli päätyi kääntämään autonsa vastaantulijoiden kaistalle. Liinat kiinni, kaveri huomasi juuri ennen rysähdystä, kaikki hyvin, jatkakaa.

Tämä uutinen pistää oikeasti vihaksi.

Pyöräilijä törmäsi pimeässä alikulussa betoniporsaaseen ja kuoli.

Kaupungin tekninen johtaja ei osaa sanoa, mikä on kaupungin vastuu.

Kaupunki laittoi porsaan alikulkuun - estääkseen autoilua.
Kaupunki sammutti alikulusta valot.

Tekninen johtaja harmittelee haasteellista alamäkeä. Jos kaupunki ei sitä rakentanut niin oletettavasti ainakin pahensi tuuttaamalla pyöräilijät alikulkuun.

hs.fi/kotimaa/art-200000882372 (€)

Tässäpä taas esimerkki otsikosta, joka saa miettimään tilauksen lopettamista. En klikkaa, vaikka dodosta mielelläni lukisinkin.

Mahdollisille -entusiasteille: Tampereella ei näköjään ole noita asemia juurikaan merkitty, ja ne pari hassua, mitä on, eivät tietenkään ole yhtenäisesti merkittyjä. Lainasin vähän mallia Helsingin suunnalta ja lisäsin pari asemaa, tässä esimerkkisuoritus: openstreetmap.org/node/9741622

Show thread

Kaupunkipyöräilykausi avattu, kävin keräämässä Wandrer-metrejä Pyynikin poluilta.

Show thread

Etuvaihtaja säädetty. Tarvetta olisi ollut vähintään neljälle kädelle, sen sijaan käytössä oli kaksi kättä, 12 mm kuusiokoloavain, yritys ja erehdys.

En tiedä, tuliko hyvä, mutta tuli ainakin parempi kuin huollon jäljiltä.

Tänään opin, että Alex Jones on minua kolme vuotta vanhempi.

Hämmentävää, sälli on ollut näkyvä voima lähes koko internet-ajan. Ei sillä, että varsinaisesti haluaisin olla nimenomaan Jonesin kaltainen voima.

#politiikka #kolonialismi 

Aika kova suoritus kirjoittaa kokonainen lehtijuttu vallankäytöstä Afrikassa käyttämättä kertaakaan sanaa "siirtomaa".

Jutussa mainitaan Italian ja Etiopian välinen sota 1890-luvulla. Minkähän takia Italia siellä soti?

hs.fi/ulkomaat/art-20000087985

Kun alkaa tarkemmin katsella, Taitorakennerekisterin aineistostakin puuttuu siltoja, joita kovin mielellläni ajaisin. Saattaa olla, että päädyn tekemään jonkinlaisen synteesin näistä aineistoista, mutta selvästikään polkemisesta ei päässyt eroon aineistoa vaihtamalla.

Show thread

Taisin aiemmin mainita, että tavoitteena on ajaa tänä vuonna . Touhu ei ole syystä tai toisesta tässä talvella oikein edennyt.

Nyt huomasin, että taitorakennerekisterin silta-aineisto on vapaasti saatavilla, ja se näyttää paljon järkevämmältä kuin Digiroadista kursimani siltalistaus. Kaupan päälle tänä vuonna ajamieni siltojen määrä nelinkertaistuisi. Mutta onko tämä nyt vähän huijausta?

Tampereen tienoilla suunnitellaan muuten ratikkaa myös Ylöjärvelle.

En tiedä, tuleeko suunnitelmasta koskaan mitään, mutta ainakin siihen on mahdollisuus vaikuttaa: suunnitelmaan voi antaa kommentteja 8.5. asti. tampereenratikka.fi/suunnittel

En oikein kyllä ymmärrä Hesarin päätöstä esitellä pitkästi Espan törmäilijän taustaa. Jutussa esitetty peruste ei ole erityisen vahva. Joku auton nykyarvon julkaisu saa jutun vaikuttamaan siltä, että siihen on kirjattu kaikki, mitä on irti lähtenyt.

Liikenne- ja viestintäviraston mukaan automaattiset kuljetusrobotit ovat joko jalankulkijoita tai pyöräilijöitä, ja niiden luultavasti pitää noudattaa jommankumman sääntöjä, ehkä.

hs.fi/mielipide/art-2000008783

Kappas peijoonia, meillä saattaa olla yksi tuleva ydinvoimala vähemmän.

Omanlaisensa peruste kyllä tuo "Rosatomin kyvyttömyys" :P

yle.fi/uutiset/3-12425399

Robotti-imurit ovat kyllä hirvittävän käteviä, pitävät meilläkin huolta asunnon perussiisteydestä.

Laitoin muuten tänään toisen kerroksen imurin käyntiin ensimmäistä kertaa marraskuun jälkeen :/

Meinasin mainostaa Mastodonin mahdollisuutta paikalliskeskusteluun, mutta tajusin, että itse asiassahan siinä ei ole sitä mahdollisuutta; paikallisen aikajanan viestit ovat vain viestejä, jotka on luotu kyseisellä palvelimella, mutta ne sinällään leviävät koko verkkoon siinä missä muukin sisältö.

Mastodonin Hometown-forkissa tuo ominaisuus olisi, ja nyt mietin taas oman palvelimen pystyttämistä. Voisin sitten keskustella paikallisella aikajanalla yksikseni.

Show older
Mastodontti

This is a Finnish language Mastodon instance. Everyone is free to join, but public toots should be in Finnish. Registrations require preapproval. Please indicate that you have read and understood the rules in your message.