Tämä on kyllä melko väkevää suorittamista kaupungilta: Helsinki antoi palkkasotkua ”selvittäneelle” johtajalle bonusrahan.

hs.fi/kaupunki/art-20000091001

Itse pidän aika jännittävänä määräaikaista sopimusta, joka sitoo vain toista osapuolta, mutta toisaalta lähteenä sitovuudelle oli Fjäder, joten luotettavuus on kyseenalainen.

Muutosoikeuden suhteen kaivelin sen verran, että jos oletetaan, että Fjäderillä ei ole oikeutta kirjoittaa omaa työsopimustaan uusiksi, soppari ei ainakaan itsestäänselvästi ole pätevä.

Mutta varmaan kaikki meni ihan oikein eikä tuossa ole esim. kenellekään journalistille mitään pengottavaa.

Show thread

Määräaikaisesta sopimuksesta tuli mieleeni Sture Fjäder, jolle kuulemma täytyy maksaa palkkaa tyhjästä, koska hänellä on määräaikainen työsopimus. Fjäderin mukaan puolestaan puheenjohtaja voi irtisanoutua koska tahansa.

Akavan sääntöjen mukaan puheenjohtajan sopimus tosin kestää neljä vuotta. Kun kyselin akavalaispomolta, mitä alkuperäisessä sopimuksessa luki, ja oliko kassakaappihemmoilla oikeutta muuttaa sitä, oli vastauksena radiohiljaisuus.

Show thread

Tämä juttu vetää monella tavalla hiljaiseksi.

Sähkön kilowattituntihinnan nousu neljästä sentistä 27 senttiin kuvataan nelinkertaiseksi.

Hinnannoususta huolimatta hinku kiinteähintaiseen määräaikaiseen sopimukseen on niin kova, että määräaikaisen sopimuksen syntymiselle taputettiin.

... Mutta halutaan kuitenkin päästä siitä määräaikaisesta sopimuksesta haluttaessa eroon lähes ilmaiseksi.

Ilmeisesti olen aina solminut sopimukseni väärin.

hs.fi/kotimaa/turku/art-200000

Mitä mietin tänään.

No kuulkaa sellaista mietin, että mikäköhän hevosviha OpenStreetMapissa on jossain vaiheessa ollut valloillaan, kun monille kaduille on isketty hevoselle liikkumiskieltoja.

Muikkarina laista: paitsi auton, myös hevosen paikka on ajoradalla.

Kävin viime viikolla pyöräilemässä. Oli vallan mainio sää, reitti ja seura. youtu.be/5NC0uhfT6Is

Tänään ilmeisesti jotain urheilukisaa Pyynikin kentällä. Sen seurauksena kaikki paikat täynnä autoja, ja Pyynikintori on tavallistakin enemmän parkkipaikka. Sitten kehdataan valittaa, kuinka suunniteltu uudisrakentaminen pilaisi kulttuurimaiseman.

Hiukan ihmettelen myös, kun pysäköinninvalvojat kävivät tutkailemassa tilannetta, mutta päivänselvästi väärin pysäköityjen autojen tuulilasiinkaan ei ilmestynyt maksulappuja.

Turun ytimessä aiotaan lämmittää talvella toria ja kadunpätkiä energia­kriisistä huolimatta.

Juttua lukiessa tuli mieleeni, onko tuo Toriparkin alainen lämpövarasto jo valmis, ja onko se todettu toimivaksi? Muistaakseni savivarastoinnin toimivuuteen on suhtauduttu aika skeptisesti.

hs.fi/kotimaa/turku/art-200000

Olisipa meillä mediassa enemmän Robert Sundmaneja.

En esimerkiksi muista, miten huolissaan politiikkauutisten viihteellistymisestä oltiin 15 vuotta sitten, mutta lopussa Suomenmaan toimittajan helpottunut kommentti siitä, että sellaista ei ole tapahtunut, tuntuu kyllä aika todellisuuspakoiselta. Tai ehkä siinä vain verrataan johonkin mittatikkuun, jonka rinnalla nykyinen viihteellisyys ei tunnu miltään.

suomenlehdisto.fi/politiikan-j

Liikenne, autoilijan loukatut tunteet 

Ollaan muuten aikalailla etuoikeuksien polttopisteessä, kun Helsingin liikenne saa kommentoijan vertaamaan tilannetta sodanjälkeiseen hävitykseen.

Ajatus, että akupunktiossa puhkaistaan keuhko, edes vahingossa, kuulostaa kyllä todella erikoiselta.

Muikkarina kuitenkin akupunktio on uskomushoito, jolla ei varsinaisesti olentodennettuja terveysvaikutuksia.

hs.fi/urheilu/art-200000903169

Ylellä juttu, jossa käsitellään skuuttien ongelmia Tampereella. Kun kaupungin edustajalta kysytään mahdollisuudesta jakaa firmoille sanktioita, sälli toteaa, että ennemmin pitäisi antaa sanktioita käyttäjille.

Mikäpä siinä, mutta edelleen ihmetyttää, miksi firmoja halutaan suojella, ja miksi pysäköintivirhemaksu ei kelpaa. yle.fi/uutiset/3-12589639

Show thread

Toinen asia, mitä näissä jutuissa voisi käsitellä, olisi, onko juuri kaupunkien järjestämä kilpailutus se tapa, millä skuutteja kannattaa säännellä - tämä malli on nostettu esiin osapuilleen aina, kun sääntelyn tarpeesta puhutaan.

Tuon tyyppisissä järjestelyissä koolla usein on väliä, ja Voin kaltaiset firmat varmasti ottavat mielellään viranomaisavun vastaan kilpailijoiden kampittamisessa.

Show thread

Ihan mielenkiintoinen juttu sähköpotkulautojen sääntelystä Norjassa.

Merkille pantavaa on, että jutun mukaan esim. Voilla on skuuteissaan monenlaista teknologiaa sääntöjen noudattamista valvomassa. Oletettavasti valvoa voisi myös Suomessa, mutta sitä ei tehdä, koska meillä skuuttifirmoilta ei edellytetä vastuuta.

Toinen merkille pantava asia on, että asiasta kertoo skuuttifirma. Voille sääntely olisi eduksi, koska se arvioi pärjäävänsä kilpailutuksissa.

hs.fi/kaupunki/art-20000090246

Tilasto ei tietenkään suoraan kerro liikenneturvallisuudesta vaan muodostuu monista tekijöistä.

Vaan vielä vähemmän kaupungin turvallisuudesta kertoo Sipilän henkilökohtainen suojatiekokemus.

Show thread

Olen monesta kohtaa samaa mieltä kolumnin kanssa, mutta ehkä tässä on hyvä nostaa myös se, että turvallisuuden tunne ja turvallisuus ovat kaksi eri asiaa.

Sipilä kirjeenvaihtajana tykkää verrata Isoon-Britanniaan, ja on selvästi imenyt sieltä monenlaisia vaikutteita. Tässäkin hän vertaa Helsinkiä Lontooseen ja ihmettelee, miksi Helsingissä ei saavuteta Lontoon turvallisuustasoa.

Helsingissä kuoli vuonna 2021 kaksi jalankulkijaa, Lontoossa 55.

hs.fi/sunnuntai/art-2000008977

Muistelen jo jostain parinkymmenen vuoden takaa juttua tutkimuksesta, joka heijastelee tämän tuloksia: mitä enemmän tietoa rikoksesta kansalaisille annetaan, sitä lähempänä heidän antamansa tuomiot ovat tuomareiden langettamia.

Toisaalta jutusta käy myös ilmi, että kansalaisten tuomioihin vaikuttavat myös ihonvärin, sukupuolen ja sosiaalisen statuksen kaltaiset asiat. En usko, että tuomaritkaan ovat tälle aivan immuuneja. (€)

hs.fi/kuukausiliite/art-200000

Jotain oleellista kyllä kiteytyy siinä, kun haastateltu liikenneinsinööri kertoo ensin liikenteen olevan yhteispeliä ja tunnustaa sitten, että ei uskaltaisi itse pyöräillä puheena olevalla tieosuudella.

Tien "parantamista" entistä vaarallisemmaksi pyöräilijöille perustellaan sillä, että tiellä ei ole ollut paljon pyöräilijöitä. Ihme homma kerrassaan.

yle.fi/uutiset/3-12581974

Long Play on muuten osapuilleen parasta journalismia Suomessa, ja se ulottuu myös julkaisun perjantaikirjeisiin.

Olen itse keskustellut muutamaan otteeseen Iltalehden Kauppisen kanssa korjauksista, ja pidän tuota ajatusta vain "olennaisten virheiden" merkitsemisestä journalismin kannalta täysin kestämättömänä. Itseäni kovasti syö, että esimerkiksi Helsingin Sanomat rutiininomaisesti muokkaa juttujaan muutoksia merkitsemättä.

mailchi.mp/longplay/long-playn

päihteet 

Päivän kohu (oikeastaan jo vähän eilisen päivän) näyttää sitten koskevan sitä, että Marin on ollut bileissä ja maailmassa on huumeita.

Näillä ei välttämättä ole mitään yhtymäkohtaa, mutta jotenkin jännää värinää on nyt taas ilmassa.

Show thread
Show older
Mastodontti

This is a Finnish language Mastodon instance. Everyone is free to join, but public toots should be in Finnish. Registrations require preapproval. Please indicate that you have read and understood the rules in your message.